15 november 2003
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
27 28 29 30 31 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 1 2 3 4 5 6 7
kaart

Petra

Dag 16 : vrijdag 15 november 2003

Liefste dagboek, hier ben ik opnieuw. Het is ondertussen twee weken geleden dat ik hier mijn ervaringen mocht neerpennen.

06:45 Opstaan

Na een rustige nacht, voor mij alleszins, van anderen weet ik het niet, gaat er opeens een wekker af. Wij haasten ons het lekkere, warme bed uit om aan een tweede dag in Petra te beginnen. De kamer is ’s morgens nog ijskoud. We kleden ons vlug aan en haasten ons naar beneden.

07:15 Ontbijt

Ditmaal is het ontbijt gereed. Wat een verschil met gisteren. Toen moesten wij een kwartier wachten voordat ze eraan wilden beginnen. Wim, Vincent en Tom zijn reeds bezig te ontbijten. Hopelijk heeft de maag van Wim het deze nacht uitgehouden. De anderen sluiten ook aan. Sommigen met wallen onder de ogen. Toch niet van een zware nacht boven de WC ? Iedereen haast zich met eten, want vertrek om 8:00. Ditmaal geen verrassingen met de lunchboxen. Alles is in orde.

08:00 Vertrek naar de site

Lap, dan gaan de Fransen toch met ons busje aan de haal ? Twee van onze reisgenoten hadden zich verstopt in de zaal naast de lobby.

08:15 Eindelijk vertrek naar de site

Opnieuw brengt de chauffeur ons tot aan het Möwenpick hotel. We doen dezelfde truc als gisteren en vertrekken in kleine groepjes. Bij het eindpunt voor de paarden treffen we elkaar terug aan. Nu nemen we een heel andere weg die gaat tot aan Sextius Florentinus tombe.

Wanneer we omkijken, zien we dat de Fransen uit het hotel dezelfde weg nemen als wij. Dat belooft, want zij zien er duidelijk ouder en minder sportief uit dan wij. Onderweg heeft Patrick een sanitaire stop nodig. Die vegetarische pizza’s met extra topping kan hij precies moeilijk kwijt geraken. Zijn sanitaire stop duurt langer dan verwacht en dan komen de gesprekken over de chaostheorie op gang. Ook een andere interessant onderwerp wordt besproken : op sommige Joker reizen is het aantal vrouwelijke deelneemsters aanzienlijk hoger dan de mannelijke deelnemers. Zou het niet interessant kunnen zijn, mocht Joker statistieken publiceren over het aantal deelnemers, aantal vrouwen per reis ? Daar is Patrick terug en kunnen wij verder gaan. Ondertussen zijn de Fransen ons wel gepasseerd. Met een fikse tred hebben wij hen zo bijgehaald. Nu kunnen wij onze tocht door deze wadi verder zetten. Af en toe moeten we van rotsen glijden, springen …. Dit alles wordt vakkundig door Patrick vastgelegd. Na een tocht van zo’n half uur van glijden en springen hebben wij het eindpunt bereikt. Wij komen in de buurt van de Sextius Florentinus tombe. Hier gaan onze wegen uiteen. Sabine, Angelique, Karen, Alexandrine en Wim besluiten de tombes die rechts van Sextius Florentinus liggen, te bezoeken. De anderen hebben een beklimming van een lange trap voor de boeg met als eindpunt een fantastisch uitzicht op de Treasury. De tocht was niet gemakkelijk, af en toe een rustpauze op een viewpoint met zicht op o.a. het theater. Patrick had opnieuw een sanitaire stop nodig. Nu is hij definitief van zijn pizza verlost. Wij komen aan bij het eindpunt : een fantastisch uitzicht op de Treasury. We maken enkele foto’s en maken aanstalten om te vertrekken. Als daar plots de Fransen toch niet zijn zeker ! Van een toeval gesproken. We keren terug om op tijd in het theater te geraken, waar we hebben afgesproken met de rest van de groep. Wij stoppen nog even aan het viewpoint met uitzicht op het theater, maar van de rest van ons reisgezelschap is er geen spoor te bekennen. Misschien dat zij al ter plaatse zijn, misschien ook niet. We vervolgen onze weg verder omlaag tot ik plots mijn voet omsla. Van een tegenslag gesproken. Ik stap verder en zal deze avond wanneer we terug zijn eens naar mijn voet kijken.

12:00 Middagmaal aan het theater

Daar wacht reeds de rest van het gezelschap op ons. Zij hebben de andere tombes bezocht. Tijdens het eten verzorgen de plaatselijke kinderen de show. Plots valt er iemand van het podium. We horen hem almaar lachen, niks aan de hand, ditmaal geen yoghurts die uitgelopen zijn. We genieten van onze lunch, dezelfde als gisterenmiddag.

12:30

Na de lunch vertrekken wij, ditmaal met Wim, naar de Monastery. Sabine en compagnie gaan de mooie mozaïeken bekijken. Na een tijdje stappen door de hoofdstraat komen wij aan bij het restaurant. Daar nog een laatste sanitaire pauze voor sommigen en we kunnen beginnen aan de klim. Nog even discussie over de te volgen route, maar dit was rap gedaan. We beginnen aan de lange klim naar boven die leidt naar af en toe mooie uitzichten op de site. Sommigen onder ons kunnen het tempo niet aan en proberen op eigen krachten boven te geraken. Uiteindelijk geraakt iedereen boven en kunnen wij de Monastery bewonderen. Een tweehonderd tal meter verder is er een plateau waarop je een uitzicht hebt op de vallei achter Petra. Iets na 14 u houden wij het voor bekeken en keren we terug naar beneden. Eenmaal beneden aangekomen gaat het in gestrekt tempo naar het ijssalon. Hier doen wij ons weer tegoed aan de decadente verwenpartij. Om 17:15 wordt het busje verwacht om ons weer te voeren naar het hotel. Ondertussen doden we de tijd door gezellig te keuvelen en van de ijsjes te genieten. Bart had nog een verrassing mee voor Angelique. Ze was gisteren vergeten een steen te kopen aan de Monastery. Bart heeft gelukkig deze steen gekocht en ook een andere steen meegekregen. Groot was Angeliques verbazing toen Bart eerst de andere steen te voorschijn haalde ipv de gewenste steen. Maar dan gaf hij haar de juiste steen en was alles terug goed. Om 17:15 is het busje eindelijk daar en vertrekken wij richting hotel. Angelique kan eindelijk eens naast haar knappe chauffeur zitten. Om 19:00 is het normaal avondeten. De tijd na aankomst in het hotel wordt gebruikt om te douchen en te rusten.

19:00 Avondeten

Ditmaal wederom een buffet, met nog andere gerechten dan de vorige keer.

20:30 Demonstratie zandschilderen

Terwijl Patrick en Bart naar de plaatselijke Hamman vertrekken, woonden wij een demonstratie van zandschilderen bij. Na deze demonstratie keren sommigen nog teug naar de lobby om nog na te bespreken. Morgen vertrek naar Wadi Rum, een kameelrit voor mij van 40 minuten staat op het programma. Tom neemt morgen het dagboek over.